Wij zijn op weg naar een nieuw bureau. We doen een strategische zet om opdrachtgevers meer waarde te bieden en onze talenten nog slimmer in te zetten. Daar hoort een nieuwe naam bij. Lastiger dan we dachten, maar wat een leuke uitdaging! Amy, Jonathan, Melvin en André gingen als team Naamcreatie met dit belangrijke vraagstuk aan de slag. We nemen je mee in wat een goede naam maakt, welke namen afvielen en hoe wij de onze kozen.
Als er één woord is dat de boel in beweging zet, dan is het wel ‘ja’. Zeg ja, en dingen komen in beweging. Zeg ja, en je bent verbonden met elkaar. Positief en kort. Maar hoe gebruik je hem in een zin? ‘Je moet hem standaard herhalen, en om duidelijk te zijn, vullen mensen de naam aan met andere woorden: de jongens van JA, JA agency, bureau JA…’, vertelt oprichter en creative director André.
Creativiteit blijft de motor en we willen dat opdrachtgevers ons weten te vinden voor het oplossen van bedrijfsproblemen via merk- en marketingstrategie. Nog altijd positief, zijn we in 2024 ook serieuzer dan ooit. Tegelijkertijd: onze professionaliteit bewijzen is gelukt, en we voelen ruimte voor ons eigenwijze, toegankelijke karakter. Op zoek naar een naam die autoriteit en toegankelijkheid balanceert.
Op zoek naar een naam die zowel autoriteit als toegankelijkheid uitstraalt.
Zo doe je dat
Zoals elke stap in ons transformatieproces naar een nieuw bureau, bereiden we deze stap zorgvuldig voor. Team Naamcreatie brieft de rest van het team op de strategische voorwaarden voor een goede naam. Want de eerste stap gaat over zoveel mogelijk ideeën en associaties verzamelen, en daar kun je maar beter alle beschikbare associatiekracht bij gebruiken!
Strategische voorwaarden voor een goede naam
Een goede naam hoef je niet direct te herkennen. Misschien voel je iets, misschien moet het eerst bezinken. Korter is niet altijd beter; ‘hem niet direct voelen’, zegt niks over of het een goede naam is; en een naam hoeft zelfs niet positief of direct duidelijk te zijn. Wel wil je ongeïnspireerde, slecht spelbare, moeilijk uit te spreken namen of en jargon vermijden. Goede namen:
- Hinten naar of communiceren de essentie van het merk.
- Blijven hangen in het geheugen, onthoud je makkelijk en voelen vertrouwd aan.
- Hebben een visueel prettige vorm en zijn voor het oog makkelijk te onthouden.
- Zijn leuk om uit te spreken, bijvoorbeeld omdat ze lekker van je tong rollen
- Laten met zich ‘spelen’, blijven fris en zijn uitbreidbaar naarmate het bedrijf evolueert.
- Roepen emoties op en vinden zo een plek in je geheugen.
- Zijn onderscheidend, beschermbaar en doorstaan merkenrechtelijke hindernissen.
Creatieve vertrekpunten
Put inspiratie uit beschrijvende namen zoals Vitamin Water, mensennamen zoals Ben & Jerry’s, evocatieve namen zoals Jaguar, uitgevonden namen als Netflix, acroniemen als BMW, geografische namen zoals Patagonia en willekeur zoals bij Apple: want hoewel dit merk zo sterk is opgebouwd dat je brein het groep-3-woord en natuurlijke product ‘appel’ wil verbinden met de eenvoud die centraal staat in Apple’ designvisie, was een fris appeltje simpelweg Steve Jobs’ favoriete fruit.
Een lijst met 200 namen
Iedereen in ons team levert ideeën en associaties aan. André vertelt: ‘de opdracht: draag dit vraagstuk bij je en wanneer je iets te binnen schiet - opschrijven. Voorzichtig druppelde de ene na de andere naam binnen, en bracht het idee van de één, een ander op een nieuw idee. We vonden bijvoorbeeld veel inspiratie in muziek: Echo, Reverb, AMP, Pulse en Frequency. Allemaal prima te onderbouwen naar ons werk!’
Van 200 naar 10
Worden wij ‘Schwung’?
Na een maand ‘vrij denken’, brengen we 200 namen terug tot een shortlist van 10. En die top 10 werd een top 5. Eén naam blijft hangen. Rondzingen zelfs! Schwung. Een ontzettend lekker geluid waar energie van uit gaat en een naam die iets nuchters en eenvoudigs heeft. Telkens als de naam voorbij komt en we ‘oefenen’ met deze naam, krijgen we energie en zijn we enthousiast. Geen verrassing dus, dat Schwung op #1 eindigt in de top 10!
Dus: van JA naar Schwung? Nee. De merkrechtencheck gooit roet in het eten: in Brabant bestaat al een Schwung en het voelt zeker een week alsof er een ontzettend leuk vuurtje is gedoofd. We laten het bezinken en dan: tijd om opnieuw te beginnen.
De strategie als nieuwe inspiratiebron
Na zo’n creatieve tegenslag kan het best even duren voor de boel weer op gang komt. Ronde na ronde zit er weinig bij. Gelukkig staat de rest van ons transformatieproces niet stil. Jasper scherpt de strategie aan, waarbij hij iedereen in het team voortdurend betrekt. Deze gesprekken over de aanstaande, nieuwe manier van samenwerken - met opdrachtgevers en elkaar, boren vanuit de strategische inhoud een nieuwe inspiratiebron aan. Als een aangescherpte briefing en fundering voor de nieuwe naam.
Dit wordt ons nieuwe bureau, en zo mag onze naam klinken:
0
1
Stevig
We groeiden uit tot gedegen full-service branding bureau
0
1
Stevig
We groeiden uit tot gedegen full-service branding bureau
0
1
Stevig
We groeiden uit tot gedegen full-service branding bureau
0
2
Samen
Done-with-you-model incl. begeleiding staat centraal
0
2
Samen
Done-with-you-model incl. begeleiding staat centraal
0
2
Samen
Done-with-you-model incl. begeleiding staat centraal
0
3
Sociaal
Met onze volwassenheid bewezen, mag ‘t ook weer gezellig zijn
0
3
Sociaal
Met onze volwassenheid bewezen, mag ‘t ook weer gezellig zijn
0
3
Sociaal
Met onze volwassenheid bewezen, mag ‘t ook weer gezellig zijn
Hallo Bunch
Wij worden Bunch. Bureau voor merktransformatie.
'Samenkomen'
Bunch gaat over het verbinden van mensen en merken. Over samenbrengen; gathering, together. Het is toegankelijk, klinkt reuze gezellig en staat zowel symbool voor hoe we disciplines verzamelen om bedrijfsvraagstukken te beantwoorden met merk- en marketingstrategie, als voor hoe we samenwerken met klanten. Samen, begeleidend, onderdeel van elkaars team. Het is kort, voelt positief, bekt lekker en staat stevig. Het is zowel stoer als uitnodigend.
Elke nieuwe naam kent uitdagingen
Met JA hebben we een stevige naam opgebouwd, er is veel legacy. Daarom gaan we iedereen meenemen in onze naamsverandering en aan de nieuwe naam laten wennen. We faseren langzaam uit: van ‘JA, straks Bunch’ naar ‘Bunch, voorheen JA’.
Naam X Logo
‘De toegankelijkheid van Bunch past perfect bij hoe wij klantrelaties aangaan: informeel, toegankelijk, betrokken. We hebben echt zin in een naam die dit karakter onderschrijft’, vertelt André. ‘Met een sterk logo brengen we de kant van Bunch die ook chaotisch of liefelijk kan klinken in balans. Want we doen rete-serieus, impactvol werk. En dat doen we op een manier die gewoon onwijs fijn samenwerkt. Stevig, serieus en sociaal tegelijk. De nieuwe naam en identiteit gaan ons helpen om de rol in te nemen van never-ending creative partner.’
Volgende keer: een nieuwe thuisbasis voor Bunch
In Behind the Screens onthullen we stap voor stap essentiële elementen van onze rebranding: van de creatie van een nieuwe merkstrategie tot de zoektocht naar een nieuwe naam. Van de ontwikkeling van onze identiteit tot een nieuw huisvestingsconcept. We eindigen met de lancering en activatie van ons vernieuwde merk en sluiten dit avontuur af met een samenvatting van onze transformatie. Het wordt fantastisch - en we zijn blij dat je met ons meereist.