Swipe

Swipe

Hoe we samen met het KWF FIFA21 inzetten #TegenKK

Opdrachtgever

KWF

Diensten

Visuele identiteit

Logo design

Conceptontwikkeling

Huisstijl implementatie

Copywriting & messaging

Samenwerkingen

One:Nil (concept)

Het PR Bureau (PR)

Team Bundled (activatie)

Stimmt (technische realisatie)

KWF (opdrachtgever)

KWF Kankerbestrijding lanceerde samen met vijf bekende influencers de social media-campagne #TegenKK. Het doel was om het veelvuldige schelden met kanker, dat ook online sociaal geaccepteerd lijkt te zijn, tegen te gaan. We lieten de hashtag #TegenKK terugkomen op de shirts in de populaire voetbalgame FIFA21 en creëerden mouwbadges voor amateurverenigingen om ook in de offlinewereld impact te maken. De campagne kreeg landelijke aandacht en voetballers, YouTubers, scholen en organisaties sloten zich bij de hashtag aan.

Visuele identiteit KWF campagne #tegenKK | JA rebranding agency
No items found.

Iedere Nederlander krijgt ooit te maken met kanker. De gevolgen zijn vaak overweldigend. Als je het zelf hebt. Maar ook als je iemand kent met de ziekte. KWF is er al jarenlang voor al die miljoenen mensen. Dat gaat lang niet altijd alleen over het bestrijden van kanker, maar ook voor het omgaan met de ziekte

Daar hoort, helaas, ook de strijd tegen kanker als scheldwoord bij. Kanker is al jaren een van de meest gebruikte scheldwoorden in Nederland. En dat terwijl de woorden veel mensen serieus pijn doen. KWF wil dat dat stopt en dat iedereen opstaat #TegenKK.

Lees hier hoe branding duurzame groei stimuleert

De hashtag #TegenKK lieten we onder andere terugkomen op de shirts in de populaire game FIFA21. Gamers kunnen bekende sterren als Messi, Ronaldo en Wijnaldum laten spelen met deze duidelijke boodschap op hun borst. En naast aandacht in FIFA21 willen we ook in de offline wereld schelden met het woord kanker tegengaan. Daarom worden amateurverenigingen aangespoord om met een speciale #TegenKK mouwbadge op het shirt te spelen.

Voor deze campagne gingen we op zoek naar de bronnen van dit gescheld. Want net als de ziekte geldt ook voor het schelden met kanker: iedereen kent wel iemand die het doet. Dus waar begin je?

Om te beginnen zochten we het (digitale) sportveld op, om jonge voetballers te laten zien dat het écht niet normaal is om dit woord op deze manier te gebruiken. Samen met vijf bekende influencers (waaronder FIFA-koningen Koen Weijland en Bas van Velzen) lanceerden we de social media-campagne #TegenKK.

Visuele identiteit KWF campagne #tegenKK | JA rebranding agency
Visuele identiteit KWF campagne #tegenKK | JA rebranding agency
Visuele identiteit KWF campagne #tegenKK | JA rebranding agency
Visuele identiteit KWF campagne #tegenKK | JA rebranding agency
Visuele identiteit KWF campagne #tegenKK | JA rebranding agency
Visuele identiteit KWF campagne #tegenKK | JA rebranding agency
No items found.

Maar hoe sta je op? Wat kan je doen? Daarvoor kozen we drie uitgangspunten: scheld zelf niet (meer) met kanker, zeg er iets van als een ander het doet of geef een echt ‘Tikkie’ terug. Op deze manier zetten we iets slechts, schelden met kanker, om in iets goeds. Namelijk: geld voor kankeronderzoek.

De hashtag #TegenKK lieten we onder andere terugkomen op de shirts in FIFA21, de populairste voetbalgame ter wereld waarmee je kunt spelen met sterren als Messi, Ronaldo en onze eigen Frenkie de Jong. Alleen dit keer net even anders, want ze droegen stuk voor stuk de hashtag #TegenKK op de borst. Daarnaast spoorden we amateurverenigingen aan om met een speciale #TegenKK mouwbadge op het shirt te spelen, die je via de campagnesite kon bestellen. 

In de visuele identiteit die we ontwikkelden visualiseerden we het verbale schelden door het gebruik van tekstballonnetjes, met daarin de cartooneske tekentjes die iedereen herkent als scheldwoorden. Hierbij maakten we een set met herkenbare stijlelementen waar iedere influencer zelf mee kon werken. En om een echt statement te maken hebben we ook het KWF-kleurenpalet verjongd, om nog beter aan te sluiten bij de doelgroep. In het beeldmerk zie je de hashtag en tekstballon terug, met toevoeging van een bliksemvorm. Die laat de impact en kracht van het scheldwoord kanker zien.

Fotografie KWF campagne #tegenKK | JA rebranding agency
Visuele identiteit KWF campagne #tegenKK | JA rebranding agency
No items found.

De campagne was een succes: het kreeg landelijke media-aandacht (via bijvoorbeeld het Jeugdjournaal, AD, NOS, Jinek en Linda) en voetballers, YouTubers, en andere BN’ers sloten zich massaal aan door de hashtag te gebruiken. Ook zijn er veel aanvragen vanuit scholen en organisaties om aan de campagne te gebruiken. Samen opstaan helpt, voor het goede doel en #TegenKK.

Visuele identiteit KWF campagne #tegenKK | JA rebranding agency
Visuele identiteit KWF campagne #tegenKK | JA rebranding agency
No items found.