Swipe

Swipe

Organisaties klaarstomen voor de wereld van morgen is waar ons vak om draait

Vier jaar lang werkt ze inmiddels voor JA, Art Director Amy Besten. We vroegen haar naar hoe ze tegen haar vak aankijkt, welk project haar het meest is bijgebleven en wat haar drijft in het dagelijks werk.

Art Director Amy Besten in woonkamer van JA rebranding agency

'Organisaties klaarstomen voor de wereld van morgen. Dat is waar ons vak in de kern om draait. Het is aan ons om de uitdagingen en mogelijkheden van onze opdrachtgevers in kaart te brengen en die vervolgens om te zetten naar een concept en een (visuele) taal die de organisatie weer richting geeft, vooruit helpt en helpt om de doelgroep te bereiken.'

'Daarvoor verplaats ik me als ontwerper constant in de ontvanger. Om een boodschap zo goed mogelijk over te brengen, moet een ontwerp zowel rust als aantrekkingskracht uitstralen. Met een rustig ontwerp zorg je ervoor dat de doelgroep de inhoud op de juiste manier ontvangt en begrijpt, maar zonder aantrekkingskracht zal het ontwerp de doelgroep niet op de juiste manier bereiken. Het draait dus altijd om de perfecte balans.'

Als creatief is het geweldig om echt ieder aspect van een merk te kunnen ontwerpen

'Het project dat me het meest is bijgebleven is het creëren van het merk Parla, de tandartspraktijk van Shaira Kasi dat ze neer wil zetten als de nieuwe standaard in de tandheelkunde. Het werkt heel erg aanstekelijk dat Shaira vanuit haar eigen observaties en ervaringen het initiatief toont om de ultieme tandartspraktijk neer te zetten.'

'Als je denkt aan de tandarts, denk je al gauw aan de klinische geur, de ongemakkelijke wachtkamer in fel TL-licht en de tandarts die in hoog tempo van de ene naar de andere behandelkamer snelt. Met Parla wilden we het tegenovergestelde creëren.'

'Toen we tot het idee kwamen om een multi-sensorische identiteit neer te zetten, viel alles in elkaar. Als creatief is het geweldig om echt ieder aspect van een merk te kunnen ontwerpen: van geluid tot interieur en van geur tot kleur. En als het dan lukt om alle puzzelstukjes zo in elkaar te laten vallen waardoor de ervaring van een tandartsbezoek volledig anders is dan je gewend bent, geeft dat een heel goed gevoel.'

Art Director Amy Besten in keuken van JA branding agency
Woonkomaer JA branding agency
Hannah Hoekerswever en Amy Besten in keuken JA branding agency
No items found.

Het draait er voor een ontwerper om dat je de brug vindt naar de strategie en inhoud

'In mijn dagelijkse werk haal ik het meeste plezier en voldoening uit het ontwikkelen van een visuele identiteit. Vanuit de creatieve briefing of het strategische kader, die we na werksessies met de klant en ons team opstellen, ga ik aan de slag. Dat begint vaak met vormexperimenten: door te spelen met vorm en inhoud kom ik tot een haakje waar we de visuele identiteit van een merk aan op kunnen hangen. Dat is heel verslavend, ik krijg daar een enorme drive van. 

Het haakje gebruik ik vervolgens om het merk helemaal rond te maken en in iedere uiting consistent neer te zetten. Uiteindelijk draait het erom dat je de perfecte brug vindt naar de strategie en de inhoud van een organisatie. Het geeft een enorme kick als dat dan lukt. Dan denk ik echt: man, wat hebben we toch een mooi vak.'

We mixen hier nuchterheid met gedrevenheid en nieuwsgierigheid

'Het mooie is: die kick krijgen we bij JA allemaal. Ik zou ook het liefst willen dat we in de basis blijven zoals we nu zijn: een superfijne club met totaal andere karakters, en tegelijkertijd met veel gemene delers. Ik denk dat dat zit in onze nuchterheid die we mixen met een bak gedrevenheid en nieuwsgierigheid. Iedereen wil steeds beter worden en nog meer dingen weten. Hierdoor zijn we altijd in beweging en helpen we elkaar om  knettergoeie dingen te maken.'

'Mijn persoonlijke ambitie is om meer motion te gebruiken binnen onze agency. Animatie geeft zoveel karakter aan een merk, ik vind het heel interessant om dat nog meer te onderzoeken. Een andere ambitie komt voort uit onze gedachte dat een goed merk de accelerator is voor alles binnen een organisatie. Ik zou het mooi vinden om letterlijk de binnenkant van die organisaties meer aan te pakken. De plek waar medewerkers elke dag hun werk willen doen en de plek waar hun klant graag komt. Uiteindelijk is dat waar het om draait: dat een merk van binnen en buiten klopt.'