Een merk is het krachtigste instrument voor groei
Het merk is de meest strategische en duurzame waarde van iedere organisatie. En als je die waarde weet te vinden, vatten, verduidelijken en verkopen, dan heb je alles in huis voor een succesvolle toekomst. Want een goed merk is de accelerator voor alles binnen een organisatie: de cultuur, de overtuigingen en de ambities.

Nooit eerder veranderde de wereld zo snel als de afgelopen paar jaar en het ziet er niet naar uit dat dit de komende tijd gaat veranderen. Dat zorgt voor extreem veel onzekerheid en complexiteit. Niet alleen voor ons als mens, maar ook voor organisaties. Want hoe blijf je stevig overeind terwijl je ook nog eens door blijft groeien?
Door standvastig én adaptief te zijn. Een contradictie als uitgangspunt, er is weinig dat meer zegt over de tijd waarin we ons op dit moment bevinden. Je moet koers houden en kunnen meebewegen. Tegelijk onverzettelijk en flexibel zijn.
Dat vraagt om nieuwe manieren van organiseren, ontwikkelen en werken. Voor organisaties verandert de rol van een merk daarmee ook: van een marketingtool naar een kernactiviteit, waar je iedere dag bewust mee bezig bent. Je merk heeft een cruciale functie, omdat het de unieke waarde van je organisatie accentueert, verduidelijkt en uiteindelijk ook verkoopt. En als je dat goed doorvoert, is het ook intern een richtinggevende verbinder, dat voor duidelijkheid zorgt en medewerkers dichter tot elkaar brengt.
Het merk is in feite een ecosysteem waarmee je groei kunt bereiken. Een ecosysteem met daarin je product of dienstverlening, design, tone-of-voice, cultuur, processen, systemen en menselijk gedrag. Alles binnen een organisatie dus, gebaseerd op één onderscheidend en richtinggevend perspectief.


Merken hebben dus een strategische waarde. En die strategische waarde groeit iedere dag. Je merk is het ultieme middel om als organisatie te blijven groeien. Maar groei gaat niet altijd over meer, meer, meer. Groei zit ook in aanpasbaar en onderscheidend vermogen. In veerkracht en snelheid, in het soepeler laten lopen van processen en het verduidelijken van dingen die niet duidelijk genoeg zijn.
Het merk motiveert, schept kaders, zorgt voor consistentie en maakt het maken van keuzes een stuk makkelijker. Het geeft medewerkers richting en houvast om de belofte die je als organisatie naar hen communiceert, ook echt waar te maken. Want ook mensen die bij een bedrijf werken en de dingen die dagelijks op de werkvloer gebeuren hebben invloed op het werk.
Een merk geeft antwoord op vragen als: wat is ons model? Welke betekenis hebben wij? Hoe communiceren we dat? Hoe trekken we de juiste mensen aan? Welke beloftes kunnen we maken? En welke niet? Wat staat er in de speech van onze CEO? Hoe steken we onze campagnes in?
Een sterk merk geeft dus antwoord. En die antwoorden samen vormen merkgedreven groei.
We verenigen strategie, design en groei in één systematische aanpak
01
Merkstrategie
Met witruimte bedoelen we de unieke positie die je merk in kan nemen in het hoofd van mensen. Het is een plek die nog niet door andere merken is bezet. Het is het vertrekpunt richting duurzame groei en vormt het fundament van hoe we het merk verder gaan ontwikkelen. Dit vraagt om een uitgebreid onderzoek, en op basis daarvan vormen we een strategisch kader waarmee we richting geven aan de creatieve merkontwikkeling in fase 2.
02
merkontwikkeling
Merkontwikkeling draait om het geven van vorm en inhoud aan de unieke positie van het merk. We creëren een designsysteem, een creatief fundament dat invulling geeft aan alle uitingen die we voor het merk gaan ontwikkelen. Met strategische principes en de componenten tone-of-voice en visuele identiteit houden we een merk lerend en levendig en creëren we een nieuw en uniek perspectief.
03
merkactivatie
Duurzaam groeien kan alleen door lerend en levendig te blijven en structureel aan je eigen merk te blijven werken. We stellen een activatie-programma en implementatieplan op om het merk tot leven te laten komen, zodat het merk ook in de toekomst een accelerator van groei blijft. De merkactivatie is dan ook een fase die in feite oneindig is en in het teken staat van constant door blijven ontwikkelen.
Met een Prebranding™ weet je binnen een maand hoe je je merk in kunt zetten voor verdere groei
- Leer alle ins en outs van een rebranding
- Krijg inzicht in de complexiteit, kosten en haalbaarheid
- Ontdek wat de kern van je vraagstuk is
- En ontvang een helder stappenplan voor een eventueel vervolgtraject
Interesse in een samenwerking?
In onze bureaupresentatie kom je meer te weten over onze werkwijze en hoe we merkgedreven groei creëren.
Dit is wat je krijgt:
- Toegang tot ons whitepaper 'Branding is alles'
- Een kijkje achter de schermen van ons werk
- Verdieping op onze systematische aanpak
Vul hier je e-mailadres in.
We creëren merkgedreven groei voor











