Swipe

Swipe

Hoe branding duurzame groei stimuleert

'Branding is alles en alles is branding.' Zo vat de Amerikaanse ondernemer Dan Pallotta de essentie van branding in één eenvoudige zin samen. Wij vinden dat hij gelijk heeft. Maar waarom?

Rozelyn Nanning en Jasper Fransen lachen bij JA branding agency

Merken zorgen voor houvast in complexe tijden

'Branding is alles en alles is branding.' Zo vat de Amerikaanse ondernemer Dan Pallotta de essentie van branding in één eenvoudige zin samen. Wij denken dat hij gelijk heeft. Maar waarom?

Het is een terugkerend thema: nooit eerder veranderde de wereld zo snel als de afgelopen paar jaar en het ziet er niet naar uit dat dit de komende tijd gaat veranderen. Dat zorgt voor extreem veel onzekerheid en complexiteit, voor ons als mens en voor organisaties. Want hoe blijf je overeind?

Door standvastig én adaptief te zijn. Een contradictie als uitgangspunt, er is weinig dat meer zegt over de tijd waarin we ons op dit moment bevinden. Je moet koers houden en kunnen meebewegen. Onverzettelijk en flexibel zijn.

Dat vraagt om nieuwe manieren van organiseren, ontwikkelen en werken. Voor organisaties verandert de rol van een merk daarmee ook: van een marketingtool naar een kernactiviteit. Je merk heeft een cruciale functie omdat het je unieke waarde accentueert, verduidelijkt en verkoopt. En als je dat goed doorvoert, is het ook voor de interne organisatie een richtinggevende verbinder.

Een van de beste voorbeelden hiervan is Coolblue. De merkwaarden van Coolblue vormden van begin af aan het fundament voor de ontwikkeling van de organisatie en heeft dit continu in alle elementen van het bedrijf terug laten komen. Ook in de processen en cultuur. Dit maakt van Coolblue een ijzersterk merk, met een consistent beeld naar buiten. Een merk dat niet te kopiëren is.

Het verschil tussen merk en branding

Maar wat ís dat merk nou? Waar hebben we het eigenlijk over als we het over een merk hebben? Het zijn vragen die we onszelf de afgelopen tijd vaak hebben gesteld.

Je merk is in de kern niets anders dan je reputatie of imago. Iets dat je creëert door te zeggen en te doen. Als organisatie zit dit in de visie, missie en merkwaarden, maar ook in gedrag en processen. Daarnaast bestaat je merk als indruk en gevoel. Dat creëer je in de hoofden van mensen met een sterke positionering, uitgekiende proposities en een herkenbare visuele identiteit.

Branding is de kunst en wetenschap achter het creëren van een merk. Het heeft als doel om de perceptie over een product, dienst, organisatie en zelfs individu te beïnvloeden.


Van nature hebben mensen namelijk een voorkeur voor verschillende merken. Met goede branding kan je die voorkeur in jouw voordeel veranderen.

Een merk creëert dus duidelijkheid en meerwaarde en is de verbinder tussen de binnenkant en buitenkant van een organisatie. Het zorgt voor een authentieke, onderscheidende, richtinggevende koers, waar medewerkers trots op zijn en klanten bewust voor kiezen.

Branding is alles. Het stimuleert groei, in welke vorm dan ook.

Annelie Oosterwechel in gesprek met Amy Besten bij JA branding agency
Woonkamer van JA branding agency
Bart Luppes achter computer JA branding agency
No items found.

Merkgedreven groei

Merken hebben dus een strategische waarde. En die strategische waarde groeit iedere dag. Je merk is het ultieme middel om als organisatie te groeien. Maar groei gaat wat ons betreft lang niet altijd over meer, meer, meer.

Groei zit in aanpasbaar en onderscheidend vermogen. In veerkracht en snelheid, in het soepeler laten lopen van processen en onduidelijkheden voor iedereen duidelijk maken.

Het merk is in feite een ecosysteem waarmee je die groei kunt bereiken. Een ecosysteem van je product(en) of dienstverlening, design, tone-of-voice, cultuur, processen, systemen en gedrag. Eigenlijk alles van een organisatie dus, gestroomlijnd vanuit één onderscheidend perspectief.

Het merk motiveert, schept kaders, zorgt voor consistentie en maakt het maken van keuzes makkelijker. Het geeft medewerkers richting en houvast om de belofte die je als organisatie communiceert, ook echt waar te maken. De mensen die bij een bedrijf werken, de dingen die er dagelijks gebeuren: alles heeft invloed op het merk.

Het merk geeft antwoord op vragen als: wat is ons model? Welke betekenis hebben wij nog? Hoe communiceren we dat? Hoe trekken we de juiste mensen aan? Welke beloftes kunnen we doen? En welke niet? Wat zit er in de speech van onze CEO? Hoe steken we onze campagnes in?

Een sterk merk geeft antwoord op al dit soort vragen. En die antwoorden vormen merkgedreven groei.

Systematische aanpak

Maar dat is pas het begin. Echte, duurzame, merkgedreven groei kan niet zonder een systematische aanpak.

Want iedereen heeft doelen. En veel daarvan zijn gericht op het behalen van een resultaat op de korte termijn. Maar het bereiken van zo'n doel zorgt vaak slechts voor een tijdelijke verandering. Het is een korte opleving, een klein moment van groot geluk.

Het doel voor jouw organisatie moet niet zijn om een rebranding door te voeren, maar om een beter en met name onderscheidend merk te zijn. Dat is een duurzaam doel, een voor de lange termijn. En om dat duurzame doel te bereiken, is het nodig dat je je merk institutionaliseert. Doe je dat niet, dan val je terug in oude gewoonten en verandert er in de kern niets. Ook niet als je een ander logo gaat gebruiken.

Wat we hierbij nodig hebben is een systematische aanpak. Systematisch aan je merk bouwen zorgt ervoor dat er iets wezenlijks verandert. Zoals James Clear, auteur van de bestseller Atomic Habits, al schreef: The purpose of setting goals is to win the game. The purpose of building systems is to continue playing the game.

En dat doen we bij JA. We verenigen strategie, design en groei in één systematische aanpak. Van merkstrategie naar merkontwikkeling naar merkactivatie.

JA. Voor merkgedreven groei

JA is een onafhankelijke agency die merken creëert, opnieuw uitvindt en versterkt. We zijn specialist in merkstrategie, branding en positionering. We geven advies, schrijven toekomstplannen, hebben onuitputtelijke kennis, weten waar de behoeftes van ambitieuze organisaties liggen en volgen de ontwikkelingen in deze complexe, unieke en mooie wereld op de voet. Want een merk is het krachtigste instrument voor groei. Daar zijn we van overtuigd.