Swipe

Swipe

Zorg dat je doelgroep begrijpt wat jij wil vertellen, met esthetisch én strategisch design

De tijd vliegt voorbij: Liana werkt alweer twee jaar bij ons als brand designer! We vroegen haar naar haar perspectief op het vak van merkbouwen en naar wat haar drijft in haar dagelijkse werk bij JA.

Liana Muller, Andre hofsink en Amy Besten bij JA rebranding agency

‘Mijn ontwerpavontuur begon met het besef dat nieuwsgierig zijn belangrijk is in ons vak. Jezelf verliezen in een online rabbit hole blijkt helemaal geen negatieve ‘afleiding’ te zijn… Integendeel! Het opent je ogen voor nieuwe ideeën en stimuleert een nieuwe benadering van een ontwerp waar je mee bezig bent. Het leerde mij dat geen enkele creatieve inspanning ooit zinloos is.’

Esthetisch mooi én strategisch onderbouwd design

Liana heeft al heel wat rabbit holes verkend: ‘Je ontdekt en ziet zoveel - ik vind het heel waardevol om die verschillende ontdekkingen met elkaar te verbinden. In mijn werk link ik de bedrijfsstrategie met het design, waarbij ik keuzes baseer op strategische inzichten in plaats van persoonlijke smaak of voorkeur. Je persoonlijke stijl is misschien klassiek, maar een modern ontwerp kan meer resoneren met je doelgroep. Zo zorgen we dat ontwerpen niet alleen esthetisch aantrekkelijk zijn maar ook strategisch onderbouwd, waardoor ze impact kunnen maken op de doelgroep en het merk versterken. Alleen met strategisch design kun je een uniek verhaal neerzetten dat bijdraagt aan het succes van een bedrijf.’

Hoe design je grootste kracht benadrukt

‘Een voorbeeld van deze aanpak vind je in de identiteit die we ontwikkelden voor Ruimtewerk, een omgevingsmanagementbureau dat bij ons aan de gracht in Zwolle zit. Toen Jasper de strategische keuze maakte om ‘verandervermogen’ van het team bij Ruimtewerk te benadrukken, begon voor mij de zoektocht naar een passende visuele representatie van dat concept.’

‘Dit resulteerde in stijlelementen die veranderlijkheid en beweging visualiseren. De vormen die ik gebruik, zijn niet statisch: ze veranderen continu en vormen samen steeds een ander beeld. Deze organische vormgeving symboliseert hoe Ruimtewerk ruimtelijke elementen - als een weg, natuurwater of akkerland - in beweging brengt tot er een balans ontstaat tussen die elementen. En een duurzame oplossing voor mens en natuur.'

No items found.

‘Begrijpt je doelgroep wat jij wil vertellen?’

‘In mijn ontwikkeling als designer heb ik geleerd dat design niet alleen draait om het verbeteren van vaardigheden, maar vooral om betekenisvol zijn voor de opdrachtgever en samen zorgen voor verandering. We willen onze klant begrijpen, de doelgroep begrijpen en zo iets maken dat hen raakt. Ik denk dat het doel van design uiteindelijk altijd is: het verhelderen van communicatie, zodat de doelgroep luistert en begrijpt wat je wilt vertellen. Naast strategie speelt esthetiek daar natuurlijk een belangrijke rol in; we waarderen immers wat er goed uitziet, omdat het ons bijblijft!’

Open communicatie, betere ideeën

‘Als creativiteit, strategie en feitelijke inzichten samenkomen in een design met een eigen uniek verhaal, geeft me dat heel veel voldoening. En die deel ik met m’n collega's! Ik vind het heel fijn hoe open we communiceren binnen JA. Het delen en verder brengen van elkaars ideeën gaat heel makkelijk. Door onze cultuur van pingpongen en elkaar aanmoedigen, komen we veel sneller en béter tot oplossingen en sterke concepten.’