Swipe

Swipe

'Een projectmanager neemt ruis weg waardoor creatievelingen hun brein nog beter in kunnen zetten'

Annelie Oosterwechel is nu een jaar projectmanager bij JA. Ze is de drijvende kracht achter de creatieve en strategische processen en zorgt ervoor dat iedereen doet wat hij of zij móet doen. Maar hoe doet ze dat? En waarom vindt ze dit zo tof?

Annelie Oosterwechel, projectmanager | JA branding agency

Oorspronkelijk kom ik niet uit de bureauwereld, maar werkte ik in recruitment en de festivalindustrie. Deze werkvelden hebben met elkaar gemeen dat ze super dynamisch zijn, je bent constant aan het plannen, reageren en improviseren. Een werkdag kan alle kanten op. Het afgelopen jaar was dan ook een echte achtbaan: ik moest de bureauwereld leren kennen, onze opdrachtgevers leren kennen, het team leren kennen. Soms was dat best pittig, maar ik heb alle ruimte en tijd gekregen om deze rol helemaal eigen te maken.

'Ik ben ervan overtuigd dat je als bureau niet zonder projectmanager kunt'

Dat is ook nodig, want deze baan is nergens hetzelfde. Het vak projectmanagement is ontzettend divers. Het is een brede maar essentiële rol: er móet iemand zijn die het aanspreekpunt is, voor zowel klanten en werknemers. Iemand die het overzicht bewaart in complexe trajecten. We vergelijken mijn rol wel eens met de vorm van een zandloper: ik krijg informatie binnen en die zet ik vervolgens weer uit naar de juiste persoon. Anders wordt het echt een zooitje.

Ik ben ervan overtuigd dat je als bureau niet zonder projectmanager kunt. Dan loopt alles en iedereen door elkaar, zeker als je met allemaal creatievelingen werkt, zoals hier. Creativiteit is niet af te dwingen, het komt wanneer het komt. Als ik randzaken en ruis weg weet te nemen bij collega's, kunnen zij hun brein gebruiken om mooie dingen te maken en bedenken, van vorm tot strategie tot tekst. In feite zorg ik ervoor dat zij zich volledig kunnen focussen op het creatieve proces.

Annelie Oosterwechel, projectmanager | JA branding agency
Annelie Oosterwechel, projectmanager | JA branding agency
Annelie Oosterwechel, projectmanager | JA branding agency
No items found.

'Produceren en regelen ligt mij heel erg'

Dat vind ik gewoon fantastisch om te doen. Dit werk is écht heel erg leuk. Vanuit mijn ervaring met festivals en evenementen wist ik al dat produceren en regelen mij heel erg ligt. Dat doe ik ook nog steeds, zoals met de productie van bijvoorbeeld video- en fotografieklussen. Ik krijg heel veel energie van afspraken met opdrachtgevers en het opzetten en begeleiden van productiedagen. Maar ook om samen te brainstormen, of met een opdrachtgever een nieuw en complex traject in te delen. 

Het traject dat me het meest bij is gebleven, is de rebranding van Goodzo. Het was het eerste traject waar ik vanaf de start aan mee heb gewerkt. Een enorm groot traject ook, met veel verschillende onderdelen, lagen en stakeholders. Ook het lanceerevent was te gek, het was heel tof om te zien hoe alles wat we in die maanden ervoor hadden gedaan op één avond bij elkaar kwam, en waar ook de medewerkers van Goodzo voor het eerst kennismaakten met de rebranding zoals wij die met elkaar hebben bedacht. 

Dat zijn voor mij de mooiste momenten: waarop al het werk, van planning tot strategie tot creatie, bij elkaar komt. Dat wil ik de komende jaren ook nog veel vaker meemaken en daar hoort ook bij dat ik nog meer in mijn rol groei. Voor projectmanagement is geen opleiding, het is iets dat je echt in de praktijk leert. Ik wil me steeds verder blijven ontwikkelen, waardoor we met JA ook steeds verder kunnen groeien. We zijn er allemaal voor elkaar, ieder met een eigen expertise. Dat moet ook, want de projecten worden groter en uitdagender. Ze drijven ons soms tot het uiterste, maar als alles dan op zijn plek valt geeft dat ongelooflijk veel voldoening. Alleen zo kunnen we onszelf blijven ontwikkelen. En daar heb ik heel erg veel zin in.