Swipe

Swipe

Hoe je witruimte gebruikt om je merk te laten groeien

We hebben het vaak over witruimte. Maar wat is het? Hoe vind je het? En hoe zet je het in voor groei? In deze blog: hoe je witruimte gebruikt om je merk te laten groeien.

Grafische huisstijl JA branding agency

In een wereld vol overvloed zijn de meest uitgesproken merken en organisaties het meest succesvol. Ze vallen op, doen dingen anders en maken waar wat ze beloven. Dit gebeurt mede dankzij gemotiveerde medewerkers, die de taal van het merk spreken en de waarden uitdragen. Het merk is de laatste jaren uitgegroeid tot één van de belangrijkste succesfactoren van organisaties.

Bij veel mensen heerst de gedachte dat een merk een logo is, of een bedrijfsnaam. Maar een merk is zoveel meer dan dat. Je merk is alles en alles is je merk. Het vormt je strategie, je call-to-actions, je klantenservice, je stem, je communicatie, je mensen, processen, middelen en visuele identiteit.

Ieder merk wil Coolblue zijn. Waarom? Omdat hun merk in alles klopt (net als hun bus, trouwens). De merkwaarden van Coolblue vormden van begin af aan het fundament voor de ontwikkeling van de organisatie en heeft dit continu in alle elementen van het bedrijf terug laten komen. Ook in de processen en cultuur. Dit maakt van Coolblue een ijzersterk merk, met een consistent beeld naar buiten. Een merk dat niet te kopiëren is.

Grafische huisstijl JA branding agency
Grafische huisstijl JA branding agency
Grafische huisstijl JA branding agency
No items found.

Het goede nieuws: we willen ook helemaal niemand kopiëren. Want alleen door het vinden van witruimte kun je je eigen Coolblue zijn of worden. Met witruimte bedoelen we de unieke positie die je merk in kan nemen in het hoofd van mensen. Het is een plek die nog niet door andere merken is bezet. Het is het vertrekpunt richting duurzame groei en vormt het fundament van hoe een merk zich vervolgens ontwikkelt.

Die witruimte vind je in vier verschillende elementen.

Differentiatie. ​​Kies een pad dat niemand anders heeft gekozen. Je vindt witruimte door op een plek aanwezig te zijn waar nog niemand zich eerder heeft begeven.
Focus. Kies positie als (enige) specialist. In een wereld vol overvloed heeft de wereld niet meer behoefte aan nog meer generalistisch aanbod, maar aan specialisten. Zij maken het verschil.
Trend. Ontdek nieuwe trends en speel hier op in. Voorop in de polonaise van een nieuwe trend lopen, dat maakt je de ‘eerste’ van een categorie die een ander nog niet heeft geclaimd en dus moeilijk kan kopiëren.
Communicatie. Communiceer een emotie, geen letterlijke belofte. Mensen zijn emotionele wezens en om in hun mentale kaders te komen, is communicatie gericht op de luie denker de enige manier om een sterke indruk achter te laten.

Die zoektocht kan best lastig zijn. Maar dat vinden wij misschien wel het mooiste onderdeel van ons vak. Want als je helder hebt wat jouw purpose is, kun je er alles uit onttrekken. Er een cultuur omheen bouwen. Een concrete missie, een duidelijke visie en meetbare doelstellingen uit ontwikkelen. Geef de witruimte kleur en je groeit. Dan komt dat nieuwe logo vanzelf.